torsdag 19. april 2012

Verdens beste hund !

Fra å ha gjennomført første kursdag inkludert eier og vurdert å kaste hele eieren i søpla, så er jeg nå – etter ytterligere 3 kurskvelder - riktig så fornøyd med min «medbragte» J Jeg startet med høy sigarføring, kjeftet og smelte – måtte bare si ifra at «Her var JEG – og JEG var den som skulle være i fokus. JEG den eneste som skulle få lov til å ha det gøy, og sånn er det bare !» L

Men siden den gang har det bare gått fremover J På andre kurskveld skjønte jeg at jeg faktisk kunne ha det gøy selv om det var andre tilstede. Og så hadde jeg jo truffet de fleste andre forrige kurskveld.
Jeg jobbet som en helt, men de store svarte hundene og de jeg ikke kunne se øynene på var fortsatt litt skumle. Derfor bare måtte jeg bare bjeffe ifra meg når vi stod tett i ring. MEN jeg fikk ihvertfall vist at jeg langt fra var «mannevond» og at jeg kunne mine saker jeg også J

Tredje kurskveld var også fin, selv om jeg fortsatt strevde med foten L Var altfor opptatt av alt som skjedde rundt meg til å holde konsentrasjonen. Fellesdekk derimot, er null problem J Da ligger jo de fleste stille. Vi stilte til og med opp to og to i rekke og hadde felles sitt. Jeg var sistemann i rekka, og satt som en kløpper ! Det var hunden som satt foran meg som var urolig…. «Verst for den», tenkte jeg J
Innkalling generelt samt innkalling inkludert hopp over hinder går også fint J Det som er den største utfordringen min er nok eieren min som blir altfor frustrert når jeg ikke går fint ved fot L SAMT fjernstyrte biler !!!! Stakkars lille gutt som kjørte på gresset ved siden av der vi var. Han var sikkert kjempestolt over å eie en så fin fjernstyrt bil som i tillegg gikk SÅÅÅÅ fort og fint! Men jeg likte bilen jeg også…. Og da forsvant konsentrasjonen sammen med bilen….L Ja ja, stakkars gutt – han ble jaget bort fra området… 

Etter denne dagen leste mamma om kullsøster Frøya. Tålmodig hadde eieren ventet på at Frøya skulle tilby adferd slik at tilværelsen ble lystbetont. Det satte griller i hodet til mamma, og treningen ble lagt om her hjemme. Mamma stilte seg rett som det var opp inne i stua og ventet tålmodig. Skjønte jo etter hvert at hun ønsket at jeg skulle komme på plass for så å gå fint ved fot. Så da gjorde jeg det da J – og det tok ikke lange tida før alt fungerte mye bedre J Vi trente på å "gå fot" for så å stoppe med "sitt" – så "dekk" og "bli" – mamma gikk videre, snudde, ventet leeeeenge (men det går helt greit J), gikk tilbake til meg – og så «sitt opp». YESS !!!!! En lang kjede med øvelser som vi senere terpet mye på. Resultatet ble at å gå fot inne fungerer mye bedre J

Var derfor spent en dag jeg var ute og lekte med fetter Odin. Som vanlig var det full fart og spenning i leken. Ikke mange dødperioder der å gården nei ! Men denne gangen la vi inn en treningsrunde, og kjørte samme treningskjede da. YESSSS J Foten fungerte bra ute også – selv om Odin var der og jeg hadde lyst på mere lek J Var derfor spent på neste kurskveld…. Ville jeg klare det da også ??

Nå er jeg nettopp kommet hjem etter fjerde kurskveld. Og vet du hva ??? JEG HAR KLART Å GÅ SOM EN PREST !!!!  J Ikke hele tida selvsagt, men du verden så flink jeg var til tider J Tror mamma syntes det var så gøy at jeg trodde ALDRI hun skulle stoppe…. J
I dag lekte jeg også med en av de store svarte hundene som jeg trodde var skumle. Du verden så grei han var !! …og det var jeg også-selvfølgelig J Jeg er jo ikke sinna – bare så FRYKTELIG leken J

Konklusjonen min er nå at jeg visstnok trenger tilvenning og trening ift nye situasjoner, mennesker og andre hunder før jeg klarer å jobbe konsentrert. Og så er det viktig at mamma har tålmodighet og viser forutsigbarhet i det vi gjør. Vi lærer begge to – stadig vekk.

Livet er HERLIG !


Åh ! Det var DER du lå ja....




Har vært noen turer på hytta (eller retterer sagt: det som i fremtiden skal bli hytte). Der er det fremdeles snø som det går an å leke i. Akkurat det synes jeg er stas J

Hjemme fungere alt mye bedre også. Er ikke lengre så sur. Fant igrunnen ut at det ikke var noe vits i å bruke tida mi på sånn oppførsel. Begynner jeg å bli voksen tro ?

Kooooz fra Verdens beste hund,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar