søndag 4. september 2011

Spor og kurs

I helga kom fetter Birk og tante på besøk helt fra Drammen. Da var vi på tur i skogen og koste oss. Begge to var riktig så veloppdragne – bortsett fra en gang jeg ikke gadd å høre på mamma når hun ropte “KOM”. Jeg overrumplet nok mamma litt der, for vanligvis gjør jeg jo som hun sier. Men så er det vel noe med at valper har lov til å være litt rampete eller ?? Du skjønner, jeg så ei dame komme gående mot oss, og da hadde jeg jo så FRYKTELIG lyst til å hilse. Dermed jeg løp det jeg var god for. Da jeg nesten var fremme og tenkte jeg skulle få MASSE kos, ja da spratt det frem en svær svart dings fra buskene rett foran meg. Dama hadde jo hund hun også ! Uæææææ – jeg snudde på en femøre og spurtet tilbake til beina til mamma så fort jeg kunne. Hmmmm – neste gang skal jeg hvertfall høre på mamma !
Vi gikk videre på stien. Tante var den første som fikk lov til å gå en liten tur på egen hånd (hun la ut spor i skogen som Birk skulle finne på vei hjem). Vi gikk litt til, og så stakk tante jaggu ut en tur til. Når hun kom tilbake var det Birk sin tur. Og vet dere hva ? Han fant jaggu ei AND som sa pip ? Han var flink han !! Er imponert over fetteren min :D Jeg har aldri funnet tilsvarende når jeg har vært i skogen !
Klar til dyst !
Så var det min tur. Jeg fikk sporline på og så viftet tante med yndlings kongen min rett foran nasa mi. Jeg ble så glad for jeg sikker på at vi skulle leke. Men vet du hva ???? Hun stakk av gårde med hele greia. Snakk om frekkhet ! Og da hun kom tilbake så hadde hun selvsagt mistet den. Huffameg for ei surredame, tenkte jeg. Men så fikk jeg lov til å gå der jeg så tante forsvant med kongen. Fant noen lukter innimellom , men jeg skjønte ikke så fryktelig mye av hva som skjedde. Flink som jeg er så fant jeg plutselig yndlingskongen min igjen :D JIPPI !!! Jeg bar den stolt ned til veien igjen og viste den til Birk. Andre gang som tante forsvant med kongen ante jeg ugler i mosen. Denne gang skal jeg lure dem. Jeg ventet utålmodig til tante kom, og da gikk jeg rett på sporet – “gørrflink” sa tante – og snuste meg rett frem til kongen. Dette var jo GØY. Vi prøvde noen ganger til, og tante mente jeg tok ting kjemperaskt :D

Etter en liten lur hos mormor og morfar, trente både Birk og jeg litt lydighet i hagen. Det er ikke noe problem å sitte “På plass” hos andre. Men Birk lurte nok fælt på hvorfor jeg tok hans plass ??
Få opp farta, da vel ! Vi er klare til mer trening !
Jada, jeg KAN "på plass" - selv hos tante :D





Lurer på hva dette "sporet" fører frem til ???

Enda en gøy leke kamerat fra kurset

Tidligere i uka var jeg på kurs igjen. Vi trente på mye av det samme som forrige gang. Jeg fikk også øvd på å gå “Fot”. Mamma fikk noen tips på hvordan hun best rettleder meg. Jaggu på tide, sier nå jeg. Så jeg har trent mamma både titt og ofte på “Fot” siden den dagen. Øvelse gjør mester både for hund og eier.

Oj - Nå ble vi visst tatt på fersken
FLØTT DEG !!!! Nå er det VI som koser....
I tillegg prøvde vi på å bli i buret når døra ble åpnet. Akkurat det var “piece of cake”. Verre er det å bli i buret når mamma beveger seg bakover. Jeg har jo hverken lyst til å være igjen alene eller å gå glipp av noe gøy som skjer der ute.
Mamma sier vi må øve mer på “Bli”-kommandoen….
Pappa sier at jeg må øve med på å passe huset mens vi er på jobb.
Jeg har prøvd å være alene på verandaen. Piper litt for å se om eierne mine synes synd på meg, men når jeg ser at det ikke hjelper så slapper jeg mer av.
I helga passet jeg huset i 2 timer alene. Som lønn fikk jeg et stykke med tørrfisk- NAM NAM ! Det blir nok ikke siste gang jeg passer huset her nei !

Synes det er kjempegøy å leke med mamma for tida. Dersom mamma kaster leker, så henter jeg dem for henne slik at vi kan leke mer. Spiller ingen rolle hva det er som kastes; metall (te-skjeer), tøyknuter, konger - ja hva som helst bare jeg får leke med mamma etterpå :D Jeg tilbyr til og med leking helt av meg selv. Kan jo ikke risikere at eierne mine kjeder seg.....

Gode venner deler pinner - eller ??
Nabo-fetter Odin prøver jeg å treffe så ofte jeg kan. Han er enda litt stor og ivrig, så det er kun jeg som får lov til å løpe fritt rundt. Odin må pent vente lenket til båndet. Jeg har nok overtaket så langt :D
Men vi er gode venner - lekesloss i gresset og koser oss. Like ivrige begge to :D
Som den gode fetter han er så får jeg lov til å hoppe opp på ryggen hans og gjøre det meste. Men jeg legger meg også underdanig på ryggen innimellom, sånn at han også skal føle at han bestemmer. Lurt ?

Blomsterdama

Tilslutt legger jeg ved et bilde av meg selv i enga. Jeg elsker gress og blomster. Snuser i meg alle lukter og inntrykk. Det kan jo være jeg finner en godbit ???

Voffs fra Citrix til alle kjente !!


1 kommentar:

  1. Visste vel at du skulle være sååå flink jeg,og jeg skjønner med en gang når muttern leser bloggen din for da gap ler a * muttern hilser å takker for varme ord i sin blogg,det betyr enormt mye!!Jeg selv har ikke tid til å lese så mye,er for opptatt med alt som skjer hele tiden,et lite tips på å få oppmerksomhet,gnag på panelen på døra,da kommer de med en gang ;)stoooor klem fra Fus!!

    SvarSlett