torsdag 16. februar 2012

Så var det over...

Huff så fort tida går når man har det gøy. Siste kurskveld med Amokk er nå over – skjønner egentlig ikke helt hvorfor vi må slutte nå som det var så gøy ???

Denne gangen kikket jeg på valpene mens de hadde kurs. Det var ikke antydning til boffing fra min side J – var opptatt av helt andre ting (som snusing og sånn) selv om jeg (med ett øye) fulgte med på at de fikk gjort som de ble fortalt.

Kurset startet med leiking denne gangen også – godt å komme i gang og få ristet av seg noe av energien jeg har samlet ila dagen… Deretter stod innkalling for tur. Vi prøvde en ny variant denne gangen. Eierne skulle late som om de løp en vei hvorpå vi skulle følge etter. Deretter skulle de brått snu og løpe motsatt vei - akkurat som fotball-spillerne når de forsøker å drible ballen forbi en annen. Stakkars mamma….. Kunne tydelig se at HUN ikke hadde noe erfaring med fotball, ja !!! Men hun ga ALT hun hadde J, og dermed sklei hun og datt langflat (det var snø og is på bakken, altså). Jeg derimot, fikk tak i leika før den nådde bakken - YESS J !! Skulle jo sett ut om mamma ødela leika mi ?! JJ
Når hun innimellom klarte å holde seg på beina, så innhenta jeg henne med en gang J Ikke lett å lure sånne som meg nei ! Mamma pusta og peste, og hun måtte gi seg LENGE før jeg i det hele tatt hadde tenkt tanken….

Så gikk vi sammen to og to. Den ene skulle først lokke hunden med godbiter og så skulle eieren løpe av gårde og kalle inn hunden. Mamma hadde leika, så da synes jeg egentlig ikke hun andre med godbiten var noe interessant. Fulgte etter mamma og ventet spent….J (Hmmmm) . Da byttet menneskene strategi. Godbiten ble byttet ut med en leike. Var litt usikker på om det var lov å gå bort til den andre så jeg kikket forsiktig på mamma. Har jo lært meg at jeg ikke skal ta leika før hun sier at det er lov. Når hun sa «JA», skjønte jeg at det var ok J Av gårde bar det. «SELVKONTROLL !» kalte en imponert Elin det. Når vi lekte som verst, hørte jeg mamma rope «KOM». Var ikke sein om å slippe det jeg hadde i munnen og spurte av gårde da. YES, mamma ville LEKE J !!! Prøvde mange ganger, og resultat var det samme. Siste gangen stoppet menneskene opp for å prate sammen. Det synes jo jeg var kjedelig… Så da jeg så en annen hund som var midt i leiken et stykke bortenfor, var jeg ikke sen å be. Jeg spurtet av gårde det forteste jeg kunne. Selv om mamma var kjapp i vendinga, så var jeg bare et par meter fra den andre hunden når jeg hørte «KOM». Da snudde jeg på en femøring (!!!) og spurtet tilbake til mamma J «KJEMPE-INNKALLING !! Nå kan du være STOLT !» sa Elin JJ Dette var visstnok en øvelse som ikke var med på kurset, men jeg klarte den uansett JJJJ

Vi hadde passeringsøvelser av forskjellige slag også. Til å begynne med forsøkte mamma seg med godbiter, men da gadd jeg ikke være med. Så kom Elin på den gode ideen med å forsøke kattemat. «HÆ ?? Ser dere ikke at jeg er en HUND ?? Nei for noe møkkamat – DET spiser jeg bare IKKE, altså» sa jeg strengt og rynket på snuten. Da var det ingen andre råd enn å finne leka frem igjen, og da gikk det mye bedre. Vi øvde på å møte andre rundt et hushjørne. Var ganske spennende å se hvem som dukket opp, men det gikk kjempefint J Etterpå gikk vi løs mens vi passerte hverandre. Gikk fint det også. Ble egentlig bare flinkere og flinkere etter som tida gikk J Tilslutt ble det hentet inn en ny hund (Scooter, Elin sin yngste border collie) for å forstyrre oss. Overraskende nok gikk det også bra selv om jeg på slutten ble noe utolmodig.

Vi fikk også prøve oss på tunell. Merkelig at vi på en så stor plass skal være nødt til å krype gjennom et lite hull ?? Mennesker er rare… Men hva gjør vi ikke for at de skal bli glade ??

Etter kurset var over trente jeg litt på passering sammen med den andre border collien som jeg har vært litt i tottene på de siste gangene. Men hælledussan da, for noen eksemplariske hunder - begge to ! Dette var jo ikke noe problem ?? Som belønning fikk vi lov til å løpe fritt og leke etterpå. Kjempegøy – Han var jo kuuuul jo J Skulle bare skjønt det leeeeenge før....

Etterpå fikk jeg prøve meg med den nye hunden, Scooter. Vi øvde passering da også, og jeg hadde litt mer lyst til å bort å hilse på ham. Men jeg skjønte tegninga; Dersom jeg gikk fint på passering først, så kanskje jeg fikk leke med ham etterpå ? Og ja, jeg fikk rett. Først eksemplariske passeringer – deretter leik. JIPPI J

Fikk diplom også. Der stod det at jeg hadde hatt en helhjertet og god innsats gjennom kurset….J
Å for en herlig dag. Takk for vel gjennomført kurs - håper vi sees snart igjen J

I dag reiste jeg til Hove hvor AOH lydighetsgruppe har egentreninger. Der var det ingen andre, så jeg fikk hele plassen for meg selv. Jeg trente på «høyre» og «venstre». Det kan komme godt med når vi går på ski. En gang ropte mamma "STOPP" idet jeg var på vei ut etter "HØYRE" kommandoen. Den kommandoen hadde jeg ikke hørt før, så jeg stoppet forskrekket opp og kikket meg tilbake. Da var mamma SÅ fornøyd at hun kommanderte meg videre til å hente leika. Så da ser det kanskje ut til at jeg har lært meg ennå en kommando idag ?? JJJ
I helga var det knallvær og vi trente og lekte i hagen. Sjekk DEN svære skyggen jeg klarte å lage da ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar