torsdag 9. februar 2012

Nest siste kurskveld

Det er enkelte dager jeg har lært meg å kjenne igjen. Lunta tennes når jeg ikke får middagsmat til vanlig tid og pappa ser på meg og sier «åhhh, se så sulten hun ser ut!». Og når da mamma samtidig begynner setninga med «Skal du være med på…..?» , ja DA skjønner jeg at det er onsdag og kurskveld igjen ! Yeahhhh J! Det som er så trist er at mamma sier at det snart er over… Vi har nå kun én kveld igjen. Hvorfor går tida så fort når man har det gøy ??? Kanskje jeg får mast meg til flere kurs bare jeg viser meg fra min beste side så hun ser hvor flink jeg kan bli ? ….eller kanskje jeg burde vise meg fra min verste side slik at hun tror jeg trenger MASSE kurs ? Får tenke ut en lur strategi her…J

Vel, minste storebroren min ble med på kurs denne gangen. Kanskje han også hadde noe å lære ? Det var minus 11 grader og kjempekaldt. Menneskene fant frem alle ullklærne de hadde (virket hvertfall sånn), pakket alt pikk-pakket og satte av sted i full fart. Halvveis av gårde oppdaget vi at leika lå igjen hjemme. HJEEELP ! Og så jeg som gledet meg så til å leike ??! L Men mamma visste råd og stoppet på nærmeste butikk. Resultatet var en flunkende ny leike J YESS - Heldige meg !!! Flaks i uflaks J

Vi startet kurskvelden med leiking som oppvarming. Og så gikk vi videre til litt triksing. Vi brukte håndtarget for å øve på bamsesitting. Det har vi prøvd på hjemme tidligere, så jeg skjønte jo hva vi skulle. Jeg har litt tendens til å reise meg opp på to, så vi får senke hånda en tanke og øve ivrig videre J Men flink er jeg da ! Så brukte vi håndtarget til å lære inn slalom. Dette hadde jeg ikke trent på før, men når mamma brukte leika som belønning så skjønte jeg tegninga. Så nå skal vi hjem og trene tilsvarende bare med godbiter J

Når det gjaldt innkalling, så løftet vi vanskeligheten enda et hakk denne gangen J Alle deltakerne startet først på en rekke. Så løp eierne fremover og alle hundene skulle finne sin eier. No problem ! J Derfor gikk vi enda et hakk videre og fikk beskjed om å bruke innkalling hvor som helst og når som helst, og aller helst på kryss og tvers av hverandre. Å halleluja, for et kaos !!! Men jeg var lur og holdt øye med mamma HELE tida så fant henne med EN gang J Klarte det selv om mamma ba meg om å bli og deretter løp. Og når mamma sa "KOM", ja da styrtet jeg av gårde J Når øvelsen var over var det mange lykkelige og stolte hundeeiere der, for alle klarte det med GLANS J JIPPI ! Menneskene var helt utslitt, og de pustet og peste. HE HE ! Godt de også må løpe litt…. Siste vanskelighetsgrad var å få en ekstra hund inn i flokken som ikke hadde vært der før. Og DA rant det litt over for meg. Måtte varsle om at det var kommet en inntrenger og ikke-betalende på kurset, så jeg startet å brumme L Hmmmm – resultatet var at mamma tok meg lengre og lengre bort fra de andre, og siden jeg ikke ga meg så fikk jeg en timeout i bilen. Hrmf ! Sure kjerring !
Og vips, så var kurset over. Inntrengeren måtte sitte igjen etter endt kurs. Kanskje det var en straff for at den snek seg med uten å betale ? (les: Spike til Elin Søisdal i Amokk ble igjen for at jeg skulle få avsluttet kvelden på en positiv måte - Snilt gjort J). Vel, jeg kom meg ut av bilen igjen og ruslet litt rundt. Bjeffet ikke så mye lengre men jeg snuste og snuste helt til jeg hadde jobbet jeg bort til hunden. Spike var jo ganske så interessant da… Border Collie den også – og en gutt jo !! Oooooouuuu - egentlig ganske så kjekk også ! Kremt kremt..... J Reiste litt bust for sikkerhets skyld (jenter i tenårene må jo spille litt kostbare). Men så ble vi sluppet løs begge to og kunne leke fritt. Var litt skeptisk først, men det tok ikke lange stunden før vi løp rundt i snøen og lekte og koste oss J Så konklusjonen min ble at det ikke var noe vits i å brumme på en sånn herlige fyr. Er det sånn å være forelsket tro ?

Den siste uka har jeg trent mye rolige leiker hjemme - med klikk og godbiter. Jeg har så mye iver i meg at det er godt å fokusere litt på selvbeherskelse innimellom J Når jeg trener på den måten har jeg fått lov til å bestemme mye av øvelsene selv og får belønning for alt det jeg tilbyr. Får klikk hver gang jeg tilbyr noe og godbit. Etter hvert øker jeg til å få godbit annenhver gang – så tredejehver. Egentlig kjempegøy, for da får jeg jo vist hva jeg kan J Så når mamma setter seg på gulvet med klikkeren og prøver å gjemme godteskåla, ja da er det bare å starte J

Ellers er det kommet en del snø og vi har hatt mange deilige skiturer - spesielt med pappa. En dag traff jeg en annen tispe som var kjempegøy å leke sammen med. Den bodde ikke så langt fra meg så jeg håper vi kan treffes flere ganger ?
Her er tispa jeg lekte med.

1 kommentar:

  1. Jeg skjønner godt at du brummer på inntrengere! Det gjør jeg også! Mamma'n min blir også litt sånn småsur, men hun pleier som regel å få oppmerksomheten min ganske fort igjen, for jeg er så innmari glad i godbiter!

    Lykke til på siste kurskveld, søs! Potedask fra Furi :)

    SvarSlett