søndag 25. mars 2012

Pølseglass

I det siste så har jeg dabbet litt av når det gjelder interessen for å trene. Det skyldes nok at mamma har forsøkt å få meg mer over på god-bit belønning istedenfor leike-belønning, og det synes jeg er kjedelig… Mister så fort fokuset da. Derfor har vi alltid godbiter i starten og så går vi over til lekene etter hvert. Tror aldri jeg blir for gammel til å leke....

Og så var det alle disse ordene da. «På plass», «sitt (opp)», «dekk», «stå», «rygg», «bukk», «bli», «vent»… Er det rart noen og enhver går surr iblandt ? For at jeg virkelig skal huske på alle disse orda og vite hva jeg skal gjøre i det enkelte tilfelle, så har vi repetert og terpet. Jeg får mamma ned på gulvet sammen med godbitene og klikkeren, og så er vi i gang J
Til å begynne med så får jeg bestemme øvelsen – jeg tilbyr og tilbyr og får masse belønning. Så går vi over til det som er litt mer vrient – da må jeg konsentrere meg. Vi leker «mamma befaler – leiken» J Sier hun «dekk» så må jeg legge meg ned. Sier hun «stå», så er det rett opp i stående osv. Mamma er raus med godbitene da J Det hender jeg glemmer å høre etter eller at jeg er kjempetreig. Da vanker det ingen godbit. Det synes jeg er litt kjipt, for jeg gjør jo tross alt et-eller-annet som jeg har fått godbit for tidligere ?? Vel, Sånn holdt vi altså på i dag - helt til mamma fant på en ny leik. Hun hentet 2 glass og la pølsebiter i det ene. Glasset var så smalt at det ikke var mulig å få tak i godsakene. Måtte bortom glassene å lukte litt av og til. Ja hallo ! Vi snakker jo tross alt om PØLSER !! Og plutselig så kom det en klikk og en godbit J Men hvorfor ??? Kikket litt rart på mamma og tankene knaket. Ja ja – livet går jo videre. Jeg får finne på noe lurt, tenkte jeg. Så da satte jeg inn storoffensiven og rygget og bukket det jeg kunne. Ingen godbit. Mamma bare pekte på glassene. Måtte bort for å se hva hun mente, og DA kom det jammen meg et klikk og en godbit igjen J Skjønte ikke noe jeg….?? OK, kanskje jeg må skru på sjarmen da ?! La meg ned på ryggen (kommando «pang»), beina i været, ga fra meg noen god-bromme-lyder og spilte bare kjempesøt J Prøvde å holde øye med glassene i øyekroken i tilfelle pølsa skulle hoppe utav glasset J Eneste som skjedde var at mamma prøvde å skjule et smil JJJ

Mamma har forresten begynt på kurs igjen nå. Arendal og Omegn Hundeklubb denne gangen. Den første gangen «glemte» hun å ta meg med. Surrehue ! Fikk vite etterpå at det kun var for eierne de to første gangene. Er litt urettferdig egentlig. Men så tenkte jeg meg litt om og så innså jeg at det kanskje var fornuftig at de som kan minst går mest på kurs ?? Jeg kan jo ALT (??????), så kommer bare til å gå for å ha det GØY !!
Lurer på hvordan den andre hunden klarte å stå så lenge på hodet ??

Pappa er kjempeflink til å gå tur med meg hver morgen J Jeg slipper ham ikke av syne hjemme kan du tro. Tenk om han glemte å ta meg med ?? På disse morgenturene treffer vi ofte en annen mann med en fuglehund. Så da hender det vi slår følge. De er bare kjempekoselige J
På en av mine mange turer kom vi til et vann. Tradisjonen tro så bare MÅ jeg utforske litt. Til tross for at isen lå i bakgrunnen, så måtte jeg kjenne på vannet.
Spiller ingen rolle hvilken størrelse en pinne har. En pinne ER en pinne.... Jeg finner dem UANSETT !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar