fredag 23. desember 2011

Trening


Hva mener du jeg skal gjøre da ? Var det ikke "dekk" heller ?
Så på  Amokks sin julekaldender for 22.desember at en hund stod på hendene (forlabbene). "Så kuuuult", tenkte jeg ! Det har jeg også lyst til å prøve. Det så jo ut som "piece of cake".
Men siden jeg aldri hadde prøvd dette før så måtte jeg begynne i det små med å finne "reversen".... Hvor er den egentlig ?? Jeg har jo ingen knapper eller staker....
Vel, godteriet og klikkeren ble funnet frem, og mamma og jeg satte oss ned i stua - klar til dyst.
Hva med å spille død da ?
DA er jeg jo søt vel...

OK, SÅNN da. Nå ligger jeg helt perfekt vel....?
Hvor er belønningen ?? Kjapp deg !
Full av optimisme startet jeg med å tilby alt det jeg kan (sitt, dekk, spille død, gi labb, på plass mm). Men tror du jeg fikk noe godteri ?? Kjipe mamma, altså ! Grr.

Jeg ble derfor liggende i "dekk" stilling, og så kom mamma og dytta godteri mellom labbene mine. Hun var så nærgående at jeg forskrekket trakk meg litt bakover. Og DA kom både klikket og godbiten !? Sett på makan. Måtte gjenta det en gang til. Ny klikk og godbit - det virket visst den gangen også. Hmmm.

Mamma flekket tenner (= smilte) så hun var nok ikke helt fornøyd. Hun ville tydeligvis ha meg til å stå oppreist. Og når jeg reiste meg, så fortsatte hun å dytte godteriet mellom labbene mine. Måtte ta et skritt bakover for å se hva slags type godteri det var denne gangen. Og vips, der kom klikket igjen og jeg fikk lov til å smake. JIPPI ! Vi prøvde flere ganger, og nå tror jeg kanskje jeg har funnet "reversen"  ?
Egentlig var jeg litt mett fra før, så godteriet lokket ikke noe særlig. Det var når den røde "kongen" ble hentet frem at det virkelig ble fart i sakene. Og nå var jeg overbevist - Reversen var funnet og mamma var kjempestolt av MEG. Nå gjenstår det bare at jeg klarer det samme andre steder i stua (går det an ?) og når jeg har forstyrrelser....

En annen ting som jeg jobber fælt med, er den dumme trafikken. Jeg er fremdeles livredd når bilene kommer så fort. Men jeg har hvertfall lært såpass at jeg klarer å gå fremover istedenfor å ligge pal i grøftekanten. Siden jeg blir så stressa og nervøs av alle disse bilene, så har jeg (ifølge mamma) fått meg en uvane med å dra i båndet. Og jeg som trodde det gjaldt å komme først frem ??
Vel, mamma fikk noen gode tips av Heidi (mamma'n til Furi) og Linda (mamma'n til Frøya) om hvordan hun skulle få meg til å gå pent i bånd igjen. Må ta en ting av gangen, så jeg måtte finne et sted uten trafikk dersom jeg skulle ha en sjangs. Derfor dro vi til bilskogsveien der det ikke finnes biler. Ut på tur aldri sur ! Mamma hadde pakket sekken, og jeg luktet pølse lang vei. Jeg svinset og luktet og gikk fri og frank uten bånd i lang tid. Kjempeherlig - akkurat slik jeg elsker. Men så var det på'an igjen med trening. På med båndet og frem med pølsa... Mamma begynte å sjangle rundt - skulle nesten tro at juledrammen var svelget før tida ? Var godt vi var helt alene idag, for jeg ble litt flau av mamma sånn som hun oppførte seg (nok et tenåringstegn tro ? ...å bli flau over foreldrene ?). Tenkte at jeg måtte gå sammen med henne i tilfelle det skjedde noe galt. Tror nok mamma var glad for det, for nå haglet det av klikking og pølsebiter. Åhh så gøy. Jeg kan mer enn jeg vet selv !
Se så fint det var på tur idag. Frostrøyken lå over vannet, og det var ennå litt snø igjen på bakken. Juleferie er HERLIG !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar